MiM - Nya dramatiker vid Victoria 

Iscensatt läsning 22.5 / 25.5 / 26.5 vid Kvarteret Victoria

Pjäser:

Dödens kyss av Rebecca Nordman

Andas under ytan av Sebastian Hornborg.

I rollerna: Mia Portin, Simon Häger,
Minna Valkama, Maria Lindeman

Regi: Julian Garner

Tid: 22.5 kl. 19 | 25.5 kl. 17 | 26.5 kl. 15

Gratis inträde!

Boka din biljett via kontakt@dotdot.fi

Plats: Studio 2, DOT rf, Medelhavsgatan 14, 00220 Helsingfors

Ingång via Teater Viirus aula.

Kom och upplev vårens mest spännande läsning!

Välkomna!

 

Vad handlar pjäserna om?

“Dödens kyss” behandlar tre ungdomars gemensamma berättelse om en dödsdrift som tar

uttryck i besattheten av att drunkna.

“Andas under ytan” berättar om en kvinna som försöker låsa in sig ett utrymme av lugn, men

misslyckas ständigt då kaoset tränger sig in.

Pjäserna skapades under en period av MiM ‐workshops, handledda av dramaturg Julian Garner.

Även om skapandeprocessen inte hade en tematisk utgångspunkt, sammanflätade sig slutligen båda pjäserna kring temat mental hälsa. Omedvetet fick gruppen tag i zeitgeisten av vår tid; frågor kring mental hälsa rör sig mot oss som en tsunami.

Kom och upplev vårens mest gripande läsning!


 


Vill du lära dig att skriva dramatik?

Vill du se dina pjäser förverkligas på scen med hjälp av professionella skådespelare?
 
Nu har du möjligheten! Hösten 2019 startar projektet MiM - Nya Dramatiker vid Victoria vid Kvarteret Victoria på Busholmen. Projektets mål är att skapa ett utrymme för ny dramatik och är ett samarbete mellan CulturaMobila r.f. och DOT, Föreningen för Drama och Teater r.f.
 
Ingen tidigare erfarenhet av att skriva dramatik krävs för att kunna delta. Projektet rekommenderas för 15 - åringar uppåt.
 
För att på bästa sätt presentera projektets innehåll och syfte, har vi delat processen i tre steg:
 
Steg 1 - “Teaser workshops” feb-april 2019
Vi besöker er skola eller grupp och håller korta workshops (ca. 90 min) utan avgift. Dessa består av en kort presentation av projektets läroplan och metoder (ca. 15 min), varefter gruppen får pröva enkla övningar som avmystifierar processen av att skapa och kommunicera en dramatisk berättelse.
 
Steg 2 - Föreställning i maj 2019
Vi bjuder er till Kvarteret Victoria för att se två korta pjäser, skrivna av nuvarande medlemmar som varit med om projektet i sin tidigare form. Efter föreställningen har ni möjlighet att ställa frågor åt dramatikerna och regissören. Föreställningen har gratis inträde och ordnas i maj hos DOT i Studio 2 i Kvarteret Victoria på Busholmen. 
 
Steg 3 - Gruppen startar i september 2019!
  • Till projektet väljs 16 deltagare som delas i två grupper.
  • Som handledare fungerar brittiska dramatikern Julian Garner. Garner är baserad i Finland och har under sin långa karriär fått bred erfarenhet av att jobba som dramatiker, regissör och dramaturg.
  • Gruppen träffas varannan vecka för en 3 h workshop i Kvarteret Victoria i DOTs utrymmen (Medelhavsgatan 14 A, 00220 Helsingfors)
  • Handledningen följer en “learning-by-doing” metod: deltagarna lär sig “grundverktyg” som dramatikern kan använda i sitt berättande. Därefter producerar alla korta texter som presenteras i gruppen och bearbetas under kommande workshops.
  • Varje termin ordnas läsning av de bearbetade texterna med professionella skådespelare.
  • Årligen ordnas en “Drama slam”, där alla har möjlighet att presentera sina texter för en publik.
  • Projektet ämnar skapa en plattform som möjliggör små produktioner av valda texter varje år. Två terminer per år, priset för utbildningen 50 €/termin
 
 
Ifall du är intresserad av att höra mer om projektet och vårens workshops så kan du också kontakta nedanstående personer eller oss på DOT.
 
Sebastian Hornborg
Producent
tel. 044 086 6955
sebastian.f.hornborg(at)gmail.com
 
Julian Garner
Dramatiker
CulturaMobila r.f.
tel. 040 720 9345
juliangarner56(at)gmail.com
 

Julian Garner är en brittisk pjäsförfattare, regissör och dramaturg som varit baserad i Finland sedan 1998. Garner har skrivit över 40 pjäser, varav många producerats internationellt; han har bl.a. fungerat som husdramatiker vid Hampstead Theatre och National Theatre Studio i London, NRK Radioteatret i Oslo, samt varit med om ett mångårigt samarbete med Trønderlag Teater in Norge och även skrivit för BBC. Hans pjäs The Awakening (Svarte Okser) vann Ibsen priset i Norge och Silent Engine vann Fringe First prize vid Edinburgh Festival. År 2012 blev han tilldelad Nylands svenska kulturfonds pris. Han har undervisat i dramatik i över 20 år i Storbritannien, Norge och Finland.

Garner har även arbetat som:

- dramaturg vid Svenska Teatern (2013-2016)

- ledare för VNF Teaterlinjen (2001-2004)

- konstnärlig ledare för CulturaMobila tillsammans med Hanne Horte-Garner (2004-)

- freelance i samarbete med ACE-Production, Labbet r.f., Svenska Teatern och olika utbildningsinstitut, bl.a. Novia och Arcada yrkeshögskolor.

 

CulturaMobila r.f. är en organisation som arbetar med samhällskonst och grundades 2004 av Julian Garner och Hanne Horte-Garner. Organisationen har syftet att skapa konstprojekt i samarbete med lokalbefolkningen i mindre kommuner i Svenskfinland. CulturaMobilas workshops har gjort det möjligt för hundratals deltagare att skapa och presentera sina egna berättelser, pjäser och konstverk för en publik, bestående av vänner, familj och närkommunen.

 

 

 

Hur jag började i dramatikergruppen MiM

 

En dag hösten 2014 satt jag och bläddrade i HBL och lade märke till en notis som berättade om ett nytt projekt som dragit igång, Unga Dramatiker. Projektet gick ut på att man under två veckoslut deltog i workshoppar där man fick lära sig grunderna i att skriva dramatik. Jag hade skrivit berättelser sedan jag lärde mig hålla i en penna och blev genast nyfiken! Som barn skrev jag berättelser, mest fantasy, med storslagna planer om att bli världskänd fantasyförfattare före jag blev vuxen. Jag hade dessutom hållit på med teater i tio år, både som skådespelare och som regissör för olika teaterklubbar, så det lät mer än lockande att delta i Unga Dramatiker.

Vi var fyra ungdomar som började då, alla 18-19 år gamla. Vi samlades i Svenska Teaterns övningslokaler två veckoslut under den hösten, där vi skrev olika scener och senare mikrodraman, som de kallades. Det var första gången jag skrivit en pjäs. Den handlade om en man och en kvinna i väntrummet till livet efter döden. Tidigare hade jag sysslat med att skriva prosa, men när jag skrev dramatik kändes det att karaktärernas röster blev starkare då det är direkta repliker man skriver, utan alla beskrivningar som man har i romaner.

Det var också första gången som jag fick direkt respons på något jag skrivit. Responsen fick jag av vår dramaturg Julian, samt de andra deltagarna, och det var guldvärt att få både bra och mindre bra kritik. Man lärde sig snabbt att ta emot feedback, och efter en kort tid blev dessa diskussioner det jag mest såg framemot. Det roliga med workshopparna var att allt kulminerade i en föreställning där fyra skådespelare läste upp våra pjäser.

Under de följande åren möttes Unga Dramatiker fortsättningsvis ett par gånger i månaden och fick samtidigt nya medlemmar. Småningom fick gruppen också ett nytt namn och en egen identitet, MiM, kort för ”Mitt i Mellan”. Namnet stod för en identitet som hade skapats i takt med pjäserna vi skrev och vänskapsbanden som formats. Responsen som vi fortfarande ger varandra efter varje alster, färdigt eller ej, som presenterats är av särklass, såväl av vår dramaturg som av medlemmarna, och det har varit MiMs största styrka. Den vänliga ärligheten, som utvecklar oss, och påminner oss om varför det är så roligt att skriva.

Rebecca Nordman, medlem i dramatikergruppen MiM